CO₂-besparelser på tidligere prosjekter

Bruken av Global Warming Potential (GWP)-tall gjør det mulig å beregne CO₂-besparelser fra tidligere prosjekter
Før installasjon av våre asfaltforsterkningsnett har vi noen ganger informasjon om alternative løsninger som har blitt foreslått, eller lengden på tidligere reparasjonssykluser. Med disse dataene kan vi utføre sammenlignende beregninger ved hjelp av Global Warming Potential (GWP)-tall for asfaltblandinger fra ulike nasjonale databaser, samt CO₂-utslippsdata fra våre uavhengig verifiserte Environmental Product Declarations (EPD-er). Denne muligheten gjør det mulig for oss å kvantifisere de faktiske CO₂-besparelsene som oppnås ved installasjon av S&P asfaltforsterkningsnett sammenlignet med alternative løsninger, som ofte fører til betydelig høyere materialforbruk og utslipp.
Related Content
Ca. 60 % CO₂-utslippsbesparelse
Med kunnskap om at veien måtte reasfalteres hvert tredje år før intervensjonen med S&P asfaltforsterkningsnett, kunne vi bruke denne informasjonen til å utføre en sammenlignende beregning ved hjelp av Global Warming Potential-tall fra ulike nasjonale databaser. Ved å implementere S&P’s løsning ble CO₂-ekvivalente utslipp redusert med ca. 60 % kun basert på materialforbruket i dette prosjektet over den observerte 10-årsperioden.
Denne beregningen fokuserer utelukkende på materialer; de faktiske CO₂-besparelsene ville vært betydelig høyere når man inkluderer ytterligere aktiviteter som fresing, transport og generelle arbeidsprosesser knyttet til gjentatte reparasjonssykluser.
80 % CO₂-utslippsbesparelse
Basert på tall fra den svenske veimyndigheten (Trafikverket) resulterte bruken av S&P asfaltforsterkning i dette prosjektet i en besparelse på ca. 1 700 tonn CO₂-ekv. – eller 79,68 % – sammenlignet med en fullstendig utskifting av hele den bundne veioppbyggingen.
Denne besparelsen alene understreker mulighetene som moderne asfaltforsterkningssystemer fra S&P tilbyr for en bærekraftig transformasjon av veibygging.
Links
CO₂-utslippsbesparelse på 40 %
Ettersom den tidligere foreslåtte løsningen ville ha krevd en ny 27 cm overbygning, gjorde det mulig å beregne Global Warming Potential ved hjelp av tall fra ulike nasjonale databaser for å vurdere effekten av S&P’s løsning på CO₂-utslippsreduksjon. Resultatene viser at den dobbeltlagde S&P asfaltforsterkningsgitterløsningen oppnådde omtrent 40 % CO₂-ekvivalent utslippsreduksjon, kun basert på materialforbruket i dette prosjektet. Disse tallene tar kun hensyn til materialbesparelser; de faktiske CO₂-reduksjonene ville være betydelig høyere når man inkluderer ytterligere faktorer som økt fresing, transport og andre arbeidsoperasjoner knyttet til den mye tykkere opprinnelige overbyggingsløsningen.
Links
Minst 50 % CO₂-utslippsbesparelse
I dette prosjektet muliggjorde en direkte sammenligning mellom kjørefelt 3 og 4 en beregning ved hjelp av Global Warming Potential-tall fra ulike nasjonale databaser for å demonstrere effekten av S&P’s løsning på reduksjon av CO₂-utslipp. Kjørefelt 4, forsterket med S&P-materialer, viste seg å være betydelig mer bærekraftig enn det uforsterkede kjørefelt 3. Over den observerte perioden på 45 måneder var CO₂-ekvivalente utslippsreduksjoner minst 50 % basert utelukkende på materialforbruket i dette prosjektet. Disse tallene fokuserer kun på materialbesparelser; de faktiske CO₂-reduksjonene ville vært betydelig høyere når man inkluderer ytterligere faktorer som fresing, transport og andre arbeidsoperasjoner som er nødvendige for gjentatte reparasjonssykluser.
Links
Dine kontaktpersoner