Gjenbruk av asfaltarmering – Riksvei – Mauth-Kreuzberg, Tyskland
Gjenbruk av armert asfalt har tradisjonelt blitt sett på som en utfordring, men dokumenterte erfaringer fra Tyskland viser at mange av de tidligere forbeholdene ikke gjelder i praksis.
På denne siden
- Emne
- Gjenbruk av asfaltarmering
- Gjenstand
- Riksvei
- By
- Mauth-Kreuzberg
- Står
- Bavaria
- Land
- Tyskland
- Dato
System
Prosjektbeskrivelser
Situasjon
Tidligere erfaringer i markedet har vist utfordringer med fresing og gjenbruk av armerte asfaltdekker. For å møte disse utfordringene gjennomførte S&P i 2015, som en av de første produsentene av asfaltarmering, et banebrytende og omfattende praktisk forsøk. Resultatene viste tydelig at gjenbruksmuligheten for armert asfalt i stor grad avhenger av hvilket armeringsmateriale som brukes.
Praktisk test i full skala
En større statlig byggherre i Tyskland ga S&P muligheten til å verifisere resultatene gjennom en ny praktisk test. Sommeren 2019 ble testen gjennomført i samarbeid med kjente aktører fra anleggsbransjen.
Løsning
Testen ble utført på en 50 x 2,30 meter stor teststrekning på den bayerske riksvei 2127 mellom Mauth og Kreuzberg. Arbeidet ble utført under mest mulig realistiske forhold. I løpet av to dager ble det eksisterende slitelaget frest bort, S&P Glasphalt® G ble lagt iht. spesifikasjonene, og et nytt slitelag ble lagt. På dag tre ble det tatt borekjerner for analyse i to uavhengige laboratorier med fokus på lagbinding.
Fresing som ved vanlig asfaltdekke
Den faktiske freseprøven fant sted på den fjerde dagen. Maskinen klarte å fjerne materialet i én operasjon uten problemer, og maskinoperatøren merket ingen forskjell sammenlignet med en overflate uten armering. I etterkant viste det seg at fresevalsen hadde fullstendig kuttet og tatt opp armeringen. Det var ingen synlige rester av lim eller fibre på valsen.
Ingen uregelmessigheter i laboratoriet
De uavhengige laboratoriene kunne ikke påvise problemer forårsaket av fiberrester. Selv ved økt innblanding av armeringsrester i en påfølgende analyse ble ingen negative effekter observert.
Forberedelse med forhåndssortering
Det freste materialet kunne uten videre prosesseres i asfaltverket. Etter sortering og knusing fremsto granulatet homogent med enkelte synlige fiberrester. Den eneste observasjonen var at noen fibre kunne avsettes i anlegget.
Glassfibre i blandingsanlegget ikke synlige
I august 2020 ble en ny asfaltblanding produsert med 25 % gjenbrukt granulat med glassfiberrester fra teststrekningen. Blandingslederen rapporterte ingen påvirkning fra fiberrester under produksjonen.
Asfaltering med standard maskiner
Den ferdige blandingen ble brukt ved reparasjonsarbeid på motorvei B12 ved Passau–Philippsreuth, nær rasteplassen Wasserscheide. Dekket ble lagt på ca. 400 m² under gode værforhold med standard utstyr. Verken formann eller byggeleder observerte negative effekter fra fibrene.
Overholdelse av etablerte prosesser
Resultatene fra denne testen under reelle forhold viser nok en gang at slitesterke asfaltdekker forsterket med S&P-glassfibre ikke nødvendigvis er uforenlige med resirkulerbarhet. Laboratorier, gjenvinningsselskaper, asfaltverk og entreprenører kan beholde sine velprøvde prosesser og benytte standard maskiner og utstyr.
Testene har imidlertid avdekket nye detaljer som S&P og prosjektpartnerne vil analysere nærmere i de neste fasene. Dette inkluderer ulike spørsmål knyttet til identifisering, klassifisering, laboratorieanalyser og kvalitetssikring. Målet er å gi alle aktører i resirkuleringsprosessen retningslinjer for håndtering av asfaltforsterkninger laget av glass- og karbonfibre